چندی پیش سرمایه گذاران در مورد فرصت هایی که فناوری در اختیارشان قرار می داد هیجان زده بودند. همه در جستجوی تکشاخ بعدی بودند و بنیانگذاران فرصتهای زیادی برای ساخت باندی که برای راهاندازی شرکتهایشان نیاز داشتند، داشتند.
با این حال، همه چیز تغییر کرده است. همانطور که همه نفس خود را حبس کردند در انتظار کاهش نرخ بهرهبسیاری از بنیانگذاران استارتآپ گزارش میدهند که سرمایهگذاران حساستر به نظر میرسند.
در نتیجه، بنیانگذاران در مراحل اولیه باید یک استراتژی مالی قوی به کار گیرند و سپس با پشتکار آن را مدیریت کنند. روزهایی که تعداد زیادی بالشتک میزان سوختگی وجود داشت احتمالاً پشت سر ما هستند – حداقل در حال حاضر. به همین دلیل است که توصیه می کنیم هنگام توسعه استراتژی مالی خود یک کلمه را در ذهن داشته باشید: سخت.
تنظیم مرحله: بازار فعلی جمع آوری کمک های مالی
برای برجسته کردن اهمیت استراتژی تامین مالی ناب برای استارتآپهای اولیه در سال 2024، اجازه دهید نگاهی به محیط فعلی جمعآوری سرمایه بیندازیم.
در سال گذشته، ممکن است انتظار داشته باشید که سرمایهگذاران با توجه به هیجانات پیرامون هوش مصنوعی (AI) پول را به استارتاپها سرازیر کنند. در واقع هر چند داده ها از Pitchbook نشان میدهد که سرمایهگذاری بین سالهای 2022 تا 2023 کاهش شدید 30 درصدی داشته است. در ایالات متحده، سرمایهگذاران در سال 2022، 242.2 میلیارد دلار برای استارتآپها سرمایهگذاری کردند. سال گذشته، کل سرمایهگذاری به 170.6 میلیارد دلار کاهش یافت.
سرمایه گذاری جهانی نیز شاهد کاهش مشابهی بود. در سال 2022، سرمایه گذاری جهانی سرمایه گذاری به دلار به 462 میلیارد دلار خواهد رسید. در سال 2023، این میزان با 38 درصد کاهش به 285 میلیارد دلار رسید. Crunchbase گزارش می دهد.
در سال 2024، این روند ادامه یافت. در سه ماهه دوم سال 2024، هم اندازه و هم مقدار دورهای تامین مالی سرمایه خطرپذیر کاهش یافت. داده های S&P Global Market Intelligence نشان داد که ارزش معاملات سرمایه گذاری خطرپذیر جهانی در سه ماهه گذشته به 65.4 میلیارد دلار رسیده است که 8.3 درصد نسبت به سه ماهه دوم سال 2023 کاهش یافته است. این گزارش S&P شامل نموداری است که به وضوح نشان می دهد که چگونه سرمایه گذاری خصوصی و سرمایه گذاری خطرپذیر از سال 2021 در حال کاهش بوده است.
خوشبختانه برای استارت آپ های فناوری، پولی که به دست می آید اغلب به بخش شما می رود. شرکت های فناوری، رسانه و مخابرات تقریباً نیمی از دلارهای سرمایه گذاری خطرپذیر جهانی را که در ژوئن 2024 توزیع شده بود، دریافت کردند.
در حالی که فناوری بخش بزرگی از پول سرمایه گذاری شده را دریافت می کند، مقدار کل دلار در حال کاهش است. پس واضح است که فضای تامین مالی آن چیزی نیست که چند سال پیش بود. و بنیانگذاران باید استراتژی مالی اولیه خود را بر این اساس تغییر دهند.
لاغر بمان تا زنده بمانی
راکش شاه، مدیر مالی باتجربه خصوصییک توصیه بزرگ برای استارت آپ ها با توجه به وضعیت فعلی تامین مالی استارتاپ دارد: فوق العاده لاغر بمانید. او می گوید که این امر به ویژه در مراحل مقدماتی و اولیه اهمیت دارد.
به طور خاص، چندین حوزه دارد که بنیانگذاران باید استراتژی های مالی خود را اصلاح کنند.
رسیدن به نقطه سربه سر
شاه توصیه میکند که بر روی اقتصاد واحد خود تمرکز کنید تا بتوانید در اسرع وقت به سود خود برسید.
هر چه زودتر بتوانید به آن نقطه سربه سر برسید، باند فرودگاه بیشتری را گسترش می دهید. و در محیطی که سرمایه گذاران تمایل کمتری به دادن پول دارند، این باند اضافه شده می تواند تفاوت را ایجاد کند.
تولید پول با مدل کسب و کار
از آنجایی که در حال حاضر محیط جمعآوری سرمایه تنگ است، بنیانگذاران نمیتوانند برای راهاندازی کسبوکارشان در سالهای اولیه به سرمایهگذاران تکیه کنند. آنها باید یک استراتژی مالی ایجاد کنند که تولید پول نقد مورد نیاز شرکت را در اولویت قرار دهد – و آن پول نقد را در تجارت نگه دارد.
در اینجا شاه بر اهمیت پرداخت به مشتریان تاکید می کند. در حالی که آزمایشها و تبلیغات رایگان میتواند مفید باشد، شرکتهای استارتآپ باید تولید درآمد را بر بازاریابی در اولویت قرار دهند.
شاه توصیه میکند با اولویتبندی فروش و حفظ مشتری، عملکرد بازاریابی را ناب و کمهزینه نگه دارید. ببینید رقبای شما کجا مشتریان پولی پیدا می کند و از آن برای الهام گرفتن استفاده کنید.
همچنین، برای بهینه سازی زمان خود کمی وقت بگذارید هزینه جذب مشتری (CAC). اگر از فرصتهای CAC ارگانیک (بخوانید: رایگان) استفاده نکردهاید، آنها فرصتی عالی برای تولید پول نقد برای شرکت شما هستند.
ایجاد یک پیش بینی جریان نقدی از پایین به بالا
مدیریت پول نقد در حال حاضر برای استارتآپهای در مراحل اولیه بسیار مهم است. از آنجایی که پول کمتری از سرمایه گذاران وارد می شود، باید در مدیریت هر دلار کوشا باشید.
شما می خواهید در جریان جریان نقدی فعلی باشید و جریان نقدی آینده را برای شرکت خود پیش بینی کنید. در حالت ایدهآل، توصیه میکنیم کتابهای خود را هر هفته چک کنید تا به اینجا کمک کنید.
شاه همچنین پیشنهاد می کند که یک پیش بینی جریان نقدی از پایین به بالا ایجاد شود. پیشبینی را از سطح فروشنده و تامینکننده بسازید تا دید واضحی از هر هزینهای که تمام میشود داشته باشید. پیش بینی خود را با جزئیات هر چه بیشتر ایجاد کنید.
در اینجا، با استفاده از a مدل 13 هفته پیش بینی جریان نقدی می تواند کمک کند. این روش به طور سنتی زمانی استفاده می شود که پول کم است یا حتی زمانی که یک شرکت در وضعیت مالی بدی قرار دارد. اما به عنوان یک استارتاپ، پول است تنگ است—و اگر با پشتکار جریان نقدی خود را مدیریت نکنید، میتوانید سریعتر از آنچه انتظار دارید در باند فرودگاه خود بسوزانید. پیشبینی 13 هفتهای جریان نقدی به شما امکان میدهد برنامهریزی فصل به سه ماهه داشته باشید و به شرکت شما کمک میکند تا در مراحل اولیه خود ناب بماند.
چگونه یک استراتژی مالی اقتصادی به جلب نظر سرمایه گذاران کمک می کند
لاغر ماندن و کوشا بودن در مدیریت مالی و برنامه ریزی شما فقط سرعت سوختگی شما را کاهش نمی دهد. همچنین می تواند به شما در جذب سرمایه گذاری در شرکتتان کمک کند.
در محیط جمع آوری سرمایه امروزی، سرمایه گذاران سختگیر هستند. اگر بتوانید ایده خوب خود را با یک مدل کسب و کار مولد پول نقد، یک مسیر روشن برای رسیدن به نقطه سربه سر خود و یک پیش بینی دقیق جریان نقدی ترکیب کنید، آماده جلب توجه سرمایه گذاران هستید. هرچه بیشتر بتوانید نشان دهید که ساختار شرکت خود را برای کسب درآمد ساخته اید، سرمایه گذاران اطمینان بیشتری خواهند داشت که بازدهی را مشاهده خواهند کرد. در نتیجه، یک استراتژی مالی کامل که لاغر ماندن را در اولویت قرار می دهد، تفاوت بزرگی ایجاد می کند.
اگر همه اینها ترسناک به نظر می رسد، نشانه آن است که از شریک مناسبی بهره مند خواهید شد. بخش CFO به شما کمک می کند تا راهنمایی های مالی مورد نیاز خود را در مراحل اولیه شرکت خود دریافت کنید. جفت شده با تخصص حسابداری راه اندازی از تیم ما دید واضحی از جایی که پول شما می رود دریافت می کنید تا بتوانید میزان سوختگی خود را کاهش دهید و باند خود را گسترش دهید.
برای کمک به ایجاد یک استراتژی تامین مالی که سرمایه گذاران را جذب کند و در عین حال به پیشرفت شرکت شما در مراحل اولیه کمک کند، تماس بگیرید.